Nieuws

  • Green meets Grey - Save the date - 25 maart 2021

    Op 25 maart 2021 staat onze volgende digitale Green meets Grey bijeenkomst op de planning! Een avond van verbinden en netwerken voor zowel startende als gevestigde ondernemers. Meld je nu alvast aan en zorg dat je erbij bent!
    https://ondernemenduden.nl/green-meets-grey
    ...
    Lees meer
    Imke de Korte
  • Verlenging maatregelen Uden tegemoetkoming ondernemers

    De Gemeente Uden zal de maatregelen verlengen die vorig jaar zijn toegepast om ondernemers financieel tegemoet te komen. Die verlenging geldt vanaf 1 januari 2021 tot 1 juli 2021. 

    Het gaat daarbij om de volgende maatregelen:
     
    1.      Geen terrashuur en recht van opstal voor horecaondernemers.
    2.      Kosteloze verruiming van de terrassen voor horecaondernemers tot maximaal het aantal tafels zoals in de situatie vóór corona (en op voorwaarde dat het fysiek kan), zodat 1,5 meter afstand bewaard kan worden, vanaf het moment dat de horeca weer open mag tot 1 november (einde herfstvakantie), onder de voorwaarden dat u plaatsmaakt voor eventuele evenementen op de Markt en dat u na 1 april alleen nog parasols plaatst (geen overkappingen). 
    3.      Geen marktgeld voor marktkooplui met niet-essentiële waren.
    4.      Geen kosten voor uitstallingen op gemeentegrond in het centrum (precario).
    5.      Geen gevelreclamebelasting.
    6.      Behoud/voortzetting van de fysieke maatregelen in het centrum (borden, pijlen e.d.) om aandacht te vestigen op de landelijke richtlijnen.
     
    Daarnaast worden eveneens de maatregelen verlengd voor maatschappelijke instellingen vanaf 1 januari 2021 voor de periode van gedwongen sluiting of ingrijpende beperking van de reguliere activiteiten als gevolg van de coronamaatregelen:
    7.      Geen huur voor verenigingen en stichtingen in gemeentelijke ontmoetingspleinen en andere maatschappelijke accommodaties (m.u.v. commerciële instellingen en partijen die de volledige huur al gecompenseerd krijgen).
    8.      Geen huur voor verenigingen en stichtingen die gebruik maken van de gemeentelijke sporthallen en/of van gemeentelijke buitensportaccommodaties. Dit geldt met terugwerkende kracht voor de periode Q4 2020 en voornemens voor de perioden Q1 en Q2 2021.
    9.      Geen huur voor gebruik van de sporthallen door scholen. Dit geldt met terugwerkende kracht vanaf de start van het huidige schooljaar 2020-2021.
    10.   Slechts 50% van de servicekosten voor commerciële gebruikers van Muzerijk.
    11.   Coulance bij toepassing van het boetebeding bij intrekken van reservering van een gemeentelijke accommodatie.
    12.   Eerdere verstrekking van subsidies voor Q3 en Q4 van 2021.
     
    De gemeente hoopt met deze maatregelen de economische en maatschappelijke effecten van de coronacrisis enigszins te verzachten.
    ...
    Lees meer
    Secretariaat UOV De Kring
  • Even voorstellen | Cemile Kara

    Hallo allemaal,

    Mijn naam is Cemile Kara, eigenaar van Taalmeesters.media. Nog niet zolang geleden heb ik mijzelf aangemeld op dit platform. Net zoals ieder ander kom ik graag in contact met andere lokale ondernemers. Om elkaar te leren kennen en waar mogelijk elkaar te versterken. Mocht je nieuwsgierig zijn geworden naar mijn diensten of wil je gewoon nader kennis maken, bel me dan gerust. Ik sta altijd open voor nieuwe contacten, ideeën en uiteraard voor een heerlijk kopje koffie. 06 - 43501540.

    Groet, Cemile
    ...
    Lees meer
    Cemile Kara
  • Opdracht - Hulp bij social media

    Bericht door Uixi: 
    Voor ons bedrijf zoeken wij iemand of een bedrijf die ons kan helpen bij het goed opzetten van onze social media. We hebben al campagnes lopen maar willen het gaan optimaliseren. Wij zoeken iemand die echt samen met ons 1 op 1 het geheel optimaliseert en ons leert om het zelf zo optimaal mogelijk te gebruiken. Denk je dat jij degene bent die wij zoeken stuur dan een mail naar info@uixi.eu. 
    Telefoon of overige acquisitie naar aanleiding van deze vraag wordt niet op prijs gesteld.
    Zie: https://ondernemenduden.nl/vragen
    ...
    Lees meer
    Imke de Korte
  • Vraag en aanbod in corona tijd

    Het platform Ondernemend Uden zal in corona tijd de plek zijn waar ondernemers die hulp vragen hebben, deze vragen zichtbaar kunnen maken.
    Heb jij personeel dat door corona niet aan het werk kan in jouw onderneming, maar wellicht wel een andere ondernemer kan helpen, heb jij specifieke vragen rondom de corona regelingen voor ondernemers of zoek jij juist extra handjes door extra drukte door corona, dan kunnen deze vragen op dit platform gezet worden. Op deze manier maak je je vraag zichtbaar voor andere ondernemers om erop te reageren. Zo helpen we elkaar deze moeilijke tijden door!
    ...
    Lees meer
    Imke de Korte
  • Mee kijken naar Green meets Grey

    Nog even wachten met het open maken van het Cadeautje (mocht je je op tijd aangemeld hebben).
    Want vanavond is het zover, Green meets Grey.

    De avond voor ondernemers om te leren van elkaar en ervaringen te delen.
     
    Het programma is als volgt
    19:15 lijnen open met live muziek
    19:30 start Green meets Grey

    19:55 pauze met verrassing
    20:15 knallende lancering met prijs
    21:00 verwacht einde

    De uitzending gaat via ZOOM. Nog geen account of ervaring? Ga dan naar: https://www.zoom.us/signin

    De deelname link is te vinden op: https://ondernemenduden.nl/gmg

    Meeting ID: 814 2479 4153

    Vragen kun je mailen naar: greenmeetsgrey@ondernemenduden.nl

    Laten wij er samen een leerzame en inspirerende avond van maken!

    Tot vanavond

    Groetjes het Green meet Grey team.

    Ps mocht de link van het event niet werken dan kun je deze nog proberen: https://us02web.zoom.us/j/81424794153?pwd=c3IrVzU3QVB5ems2YTJJVnlUSFpHUT09

    ...
    Lees meer
    Imke de Korte
  • Onthulling ondernemers Green meets Grey 26 november

    Aanstaande 26 november zal de eerste Green meets Grey plaats gaan vinden. Geheel digitaal, omdat deze tijden daar om vragen. Maar dat zal de pret niet drukken, want er staat een inspirerend en verrassend programma voor jullie klaar. Het zal een avond worden waarbij startende en gevestigde ondernemers dichter bij elkaar komen. 

    De inspirerende ondernemers die met elkaar het gesprek aan gaan zijn startende ondernemer Susan van Westering - KOM. Poké bowls en gevestigde ondernemer Bart Hendriks - Hendriks-Coppelmans Bouwgroep b.v. Daarnaast hebben we nog een aantal leuke verassingen in petto!

    Zorg dat je er (digitaal) bij bent en meld je aan via www.ondernemenduden.nl/gmg
    ...
    Lees meer
    Imke de Korte
  • Gratis ontwikkeladvies ook voor ZZP-ers vanuit de overheid

    Het is bijna 1 december!

    Dan is de nieuwe subside van NL leer door weer beschikbaar.
    Dit geld ook voor zzp’ers. Met deze subsidie kun je gratis ontwikkeladvies aanvragen.
    Veel zzp’ers hebben het zwaar in deze coronatijd. Hoe fijn is het dan als je een goede coach aan de zijlijn kunt zetten. Een coach die jou helpt met het ontwikkelen van jezelf en jouw bedrijf.

    Gratis ter waarde van €700,-

    Voor elke zzp’er vanaf 18 jaar die:
    - Ondernemerschap wil vergroten
    - Het eigen bedrijf wil laten groeien
    - Talenten wil ontdekken

    Je krijgt:
    - 4 uur persoonlijke coachgesprekken
    - Een ondernemers apk
    - Een arbeidsmarktscan
    - Een persoonlijk profiel
    - Een werktypetest. 

    Meld je aan voor 1 december 2020 op www.coachweb.org
    ...
    Lees meer
    Imke de Korte
  • Corona SnelTest straat Uden

    Per 26 oktober is SBBU in samenwerking met Breederzorg een SnelTest Straat in Uden gestart voor zowel ondernemers en particulieren. Kosten €80 btw vrij per test.
    Aanmelden op http://www.sbbu.nl/corona
    ...
    Lees meer
    Evert Oostendorp
  • Digitale Green meets Grey - 26 november

    Een avond waarin we een podium geven aan twee passievolle ondernemers in een prikkelend en interactief programma met een leuke verrassing!

    Meld je aan via: www.ondernemenduden.nl/gmg
    ...
    Lees meer
    Imke de Korte
  • Klachten oplossen in het belang van de klant én van de organisatie: zo doe je dat

    Een klacht oplossen? Iedere klantenservice medewerker heeft te maken met het spanningsveld tussen waar een klant juridisch recht op heeft en een klantgerichte (commerciële) oplossing. Het een sluit het ander niet uit. Klantenservice medewerkers worden vooral getraind op klantgerichte oplossingen. Vaak zijn zij onbekend met de juridische rechten en plichten, terwijl de juridische oplossing óók klantgericht kan zijn. De juridische oplossing houdt namelijk in dat jouw organisatie zich aan de gemaakte afspraken houdt. Oftewel: afspraak is afspraak.

    Heb jij al een servicebeleid?

    Soms blijkt uit de voorwaarden niet wat er precies is afgesproken in de koopovereenkomst. Ook onze wetgeving heeft hier niet altijd een kant-en-klaar antwoord op. De ruimte tussen ‘afspraak is afspraak’ en de uitleg en interpretatie hiervan kun je klantgericht invullen. Dit houdt in dat je de afspraken in het voordeel van de klant uitlegt. Welke oplossingen jouw organisatie aan de klant wil bieden, kun je vervolgens vastleggen in een servicebeleid. Dit servicebeleid zorgt voor duidelijkheid en biedt klantenservice medewerkers handvatten voor het geven van de juiste oplossing voor elke klacht.

    Waarom een juridisch juiste oplossing?

    Je vraagt je misschien af waarom je niet alleen een klantgerichte oplossing kunt geven, zonder naar de rechten en plichten van jouw organisatie te kijken. Zoals hierboven al aangestipt, is juridisch juist vaak ook klantgericht. Het hoeft elkaar in elk geval niet uit te sluiten. Daarnaast is het zo dat er altijd klanten zijn die met geen één oplossing tevreden zijn, waardoor de klacht escaleert. De klacht wordt in dat geval vaak voorgelegd aan een geschillencommissie of aan de rechter. Op het moment dat in de voorfase alleen klantgericht naar een oplossing is gezocht, sta je al met 1-0 achter. Het is dan ook van belang dat bij iedere klacht de belangen van de organisatie nagestreefd worden.

    Meer weten of hulp nodig?

    Mr. Lieke kan jouw organisatie helpen bij het opstellen van een servicebeleid en het trainen van medewerkers in de afhandeling van een klacht. Zo wordt er niet alleen klantgericht gewerkt, maar wordt er ook rekening gehouden met de organisatiebelangen. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op via info@mrlieke.nl of +31(0)6 52 29 83 92.
    ...
    Lees meer
    Lieke van Helvoort
  • De Koning op bezoek in Uden

    Koning Willem-Alexander heeft in Uden het eerste exemplaar van het reizend coronadagboek 'Lief Dagboek' ontvangen. Hierin zijn persoonlijke verhalen sinds de uitbraak van het coronadagboek gebundeld.

    "Ik ben nog een beetje flabbergasted", vertelt Marike Daverveld enthousiast. "We leven in een droom, het was fantastisch." 

    'De koning was direct enthousiast'

    De verhalen zijn afkomstig uit tien dagboeken die vanuit Uden zijn verspreid, met het verzoek aan de vinders om hun ervaringen op te schrijven en het boek weer door te geven. Vervolgens zijn al die verhalen gebundeld en gedrukt en de grote droom van de dames was om het boek vervolgens te kunnen overhandigen aan de koning.

    Bron en lees meer via:
    https://dtvnieuws.nl/nieuws/artikel/eerste-coronadagboek-in-uden-overhandigd-aan-koning-willem-alexander 
    ...
    Lees meer
    Imke de Korte
  • Startersgids voor ZZP'ers

    In het kort: Juridische basis op orde voor ZZP’ers

    Elke ondernemer komt in aanraking met juridische zaken. Je moet je houden aan de wettelijke regels die gelden. Bijna dagelijks maak je afspraken, sluit je overeenkomsten of geef je uitvoering hieraan. Je koopt en verkoopt bijvoorbeeld goederen of diensten, je huurt een pand of je sluit een financiering af. Door vooraf goede, heldere afspraken te maken voorkom je achteraf vervelende discussies met je klanten of zakenpartners.

    Het is dan ook belangrijk dat je de juridische basis op orde hebt. Maar waar moet je dan minimaal aan denken als ZZP’er? In deze gids staat omschreven hoe je ervoor kunt zorgen dat jij een goede juridische basis legt voor jouw onderneming. Hierbij gaan we niet in op branche-specifieke vereisten, omdat dit per branche verschillend kan zijn.

    Klik hier om de startersgids voor ZZP’ers te downloaden.
    ...
    Lees meer
    Lieke van Helvoort
  • Ondernemers vinden elkaar online

    De nut en noodzaak van online verbinden van ondernemerschap, te lezen in Bedrijvig Uden.
    ...
    Lees meer
    Imke de Korte
  • Dromen, durven, doen; kennismaking ondernemerschap voor 92 studenten

    Voor het grootste deel, van de 92 VWO5 studenten van het Udens College, was het een eerste kennismaking met ondernemen. De jaarlijkse cultuurdag werd dit jaar in een ondernemend jasje gestoken door Kunst&Co in samenwerking met 't Handelshuys, Studio Edison en Misfits. Hoewel er toch ook al één jonge ondernemer in de zaal zat die al twee jaar zijn eigen webdesign en webhosting bedrijf heeft, was het voor de andere jonge ondernemers in de dop een creatieve dag vol dromen, durven en doen. 

    Na de aftrap door lokale ondernemers Benito van Dijk, Pablo Slenders en Imke de Korte ontvingen de studenten een fictieve brief van het Ministerie van Creatieve zaken met de opdracht om in groepen een culturele onderneming met een cultureel concept op te zetten. Na de eerste brainstormsessies en uitingen op papier volgde een inspiratie boost door tien ondernemers vanuit o.a. Misfits en 't Handelshuys. Deze ondernemers waren vervolgens beschikbaar voor de studenten om hun creatieve concept te finetunen. Ze werden geholpen met o.a. logo ontwerp, promotie filmpje en strategisch advies.

    Tegen het eind van de middag begon de spanning te stijgen toen de drie koppige jury, Janneke van Summeren (directeur Kunst&Co), Maud van de Weem (gemeente Uden) en Gijs de Louw (directeur Compass Uden) elk groepje langs gingen om naar de pitch over hun bedrijf en concept te luisteren. De jury werd verrast door hele diverse pitches over o.a. een Dive-in bioscoop op het water, een attractiepark op Bedaf, Club 0.0 voor jongeren die nog geen alcohol mogen en een bijles concept met grote opschalingsmogelijkheden. Het uiteindelijk winnende concept was WorldStreet Foodmarket, waar verschillende culturen via eetkramen "van elkaar kunnen proeven". Zij wonnen een workshop naar keuze van een van de ondernemers uit 't Handelshuys.

    Al met al een ondernemende dag vol creativiteit en inspiratie. Een eerste kennismaking met ondernemen voor de ondernemers van morgen.
    ...
    Lees meer
    Imke de Korte
  • Prinsjesdag 2020. Wat zijn de kabinetsplannen voor 2021?

    Op Prinsjesdag (de 3e dinsdag in september) heeft de regering de beleidsplannen voor het komende jaar bekendgemaakt. Dit heeft ook gevolgen voor ondernemers. Vooral op het gebied van belastingen, bedrijfsvoering, personeel, bedrijfspanden, vervoer, verkoop, klimaat, bouw en zorg.


    Let op: het staat nog niet vast wanneer deze (wets)wijzigingen precies ingaan
    Een wetswijziging of wetsvoorstel moet eerst goedgekeurd worden door de Tweede Kamer en de Eerste Kamer. En geldt pas als het in het Staatsblad of de Staatscourant is gepubliceerd. Een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) of ministeriële regeling geldt ook pas na publicatie in het Staatsblad of de Staatscourant.

    Lees verder via:
    www.ondernemersplein.kvk.nl/prinsjesdag/
    ...
    Lees meer
    Imke de Korte
  • Eindproduct Luba de Bie ~ Magazine voor startende ondernemers.

    Door middel van dit onderzoek wordt er antwoord gegeven op de hoofdvraag: wat zijn de wensen en behoeften van de ondernemers? Om antwoord te krijgen op de hoofdvraag zijn er een aantal subvragen bedacht om gemakkelijker antwoord te kunnen geven op de hoofdvraag. De resultaten zijn door verschillende methoden van onderzoek tot stand gekomen.

    Er is gebruik gemaakt van kwantitatief onderzoek door middel van een enquête. Daarnaast zijn er ook een aantal interviews gehouden waardoor antwoord verkregen is op de vraag hoe kan de zichtbaarheid van de ondernemers verbeterd worden.  Verder is er nog gebruik gemaakt van deskresearch. Uit de resultaten van de interviews is naar voren gekomen dat er verschillende manieren zijn om de zichtbaarheid van de ondernemers te verbeteren. Deze zijn te verdelen in verschillende onderdelen: online marketing, offline marketing, netwerk, samenwerkingen en het tonen van initiatief. 

    Verder is er nog gekeken naar een aantal concurrenten van Misfits. Op deze manier wordt duidelijk wat voor aspecten Misfits nog kan toepassen en wat zij misschien achterwege kunnen laten. Zo is de prijs bijvoorbeeld erg belangrijk en wat voor activiteiten daarbij inbegrepen zitten. Als laatste is er een antwoord gevonden op de vraag wat de succesfactoren van een community zijn. Ook deze informatie is verkregen door middel van deskresearch. Op basis van verschillende theorieën en stappenplannen is er een nieuw stappenplan samengesteld. Wanneer deze stappen worden gevolgd is de kans op een succesvolle community groot. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om het vertrouwen te winnen van de leden, maar ook om te beschikken over een goed werkende website en een stabiele manier van communiceren te hebben. 

    De hoofdvraag is beantwoord door onder andere de enquête. Hier werden vragen gesteld over het onderwerp wensen en behoeften van de ondernemers. Er werd gekeken naar onderwerpen waar de ondernemers graag hulp over zouden ontvangen en op wat voor manier dit dan zou kunnen. Uiteindelijk zijn hier een aantal antwoorden uitgekomen. Deze zijn verdeeld in verschillende onderdelen. Er zijn twee onderwerpen uitgekomen die zeker terugkomen in de aanbevelingen. Dit gaat over de onderwerpen waarover de ondernemers graag hulp zouden willen en op welke manier zij dat zouden willen. Uit de enquête kwam naar voren dat creativiteit, sociale media, netwerken en e-commerce de onderwerpen zijn waar de ondernemers graag hulp bij zouden willen ontvangen. Daarnaast kan dit op verschillende manieren plaatsvinden, zoals workshops, online livelessen en brainstormsessies. Verder kwam er naar voren dat de ondernemers graag met elkaar samen zouden willen werken; dit kan op elk gebied zijn.    


    Voor mijn scriptie heb ik onderzoek gedaan naar de zichtbaarheid van startende ondernemers. Uit dit onderzoek zijn een aantal aanbevelingen gekomen en op basis hiervan heb ik een magazine ontworpen met verschillende tips en tricks voor startende ondernemers. 
    ...
    Lees meer
    Luba de Bie
  • Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo)

    Deze regeling biedt tijdelijke financiële hulp voor gevestigde ondernemers, waaronder zzp’ers. De maatregel is geënt op de al bestande regeling Bbz (Besluit bijstandsverlening zelfstandigen) die gemeenten al uitvoeren. In het kort betekent dit dat u in uw woonplaats (dus niet in de vestigingsplaats van uw bedrijf) geholpen kunt worden met:

    1. 1. Een bijstandsuitkering voor levensonderhoud die aanvult tot het minimuminkomen (ca. € 1500,- per huishouden).
    2. 2. Een lening voor bedrijfskapitaal.
    ...
    Lees meer
    Imke de Korte
  • Provincie positief over de herindeling van Landerd en Uden

    De provincie Noord-Brabant is positief over het Herindelingsadvies gemeente Maashorst. ‘Een erg fijn bericht!’ aldus burgemeester Marnix Bakermans (Landerd) en burgemeester Henk Hellegers (Uden). De provincie bekeek het voorstel voor de nieuwe gemeente, nadat de beide gemeenteraden van Landerd en Uden op 16 april het herindelingsadvies vaststelden. Nu de provincie een positieve reactie heeft gegeven, gaat het stuk door naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

    Provincie oordeelt positief
    Het college van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant geeft aan dat ‘Landerd en Uden op overtuigende wijze laten zien dat zij voldoen aan de vier criteria die aan de herindeling worden gesteld.’ Hiermee doelen zij op de criteria: draagvlak, bestuurskracht, regionale samenhang en interne samenhang en nabijheid van bestuur. Zo zijn Gedeputeerde Staten van mening dat sprake is van een hoge mate van lokaal bestuurlijk draagvlak en delen zij de conclusie van Landerd en Uden dat bij de omliggende gemeenten sprake is van brede steun voor de herindeling. Ook als het gaat om de naam Maashorst, waarbij de Gedeputeerde Staten aangeven de duidelijke afwegingen van de gemeenteraden te ondersteunen.

    Een krachtig kernenbeleid
    De zes kernen staan centraal voor de nieuwe gemeente Maashorst, zoals ook in de toekomstvisie is omschreven. De provincie geeft in haar zienswijze aan dat zij, evenals de beide gemeenten dus, meerwaarde zien in een krachtig kernenbeleid. Het kernenbeleid blijft absoluut de aandacht houden. Zo werken visiegroepen aan onder andere de uitwerking van de participatievisie, zodat samen met de inwoners de nieuwe gemeente wordt vormgegeven. Hierbij kijken we ook naar goede voorbeelden van andere Brabantse gemeenten.

    Lees verder: https://opwegnaargemeentemaashorst.nl/nieuws/provincie-oordeelt-positief?fbclid=IwAR3PuyfT9H3WVw2vtKGeigmL32sHQYdH1c9BHsyLd1ncZ9dQRC9p5P44HN0 (BRON)
    ...
    Lees meer
    Imke de Korte
  • Whitepaper Beroep huurder op Corona

    Dat de Corona-crisis steeds meer ook economische slachtoffers heeft, is inmiddels duidelijk. Bent u verhuurder en doet uw huurder nu ook een beroep op uw hulp in verband met de Corona-crisis, dan is ons whitepaper wellicht handig om te lezen. In dit whitepaper gaan we in op dát wat uw huurder mogelijk kan vragen én dat wat u daarop mogelijk kunt zeggen. Daarmee geven we u een aantal tools om met zo'n verzoek om te gaan.

    ...
    Lees meer
    Lobke Opsteen
  • Op social media posten over het coronavirus? De do’s en dont’s.

    De coronacrisis, het gespreksonderwerp dat ons en het nieuws al weken bezighoudt. De nieuwsberichten over dit onderwerp zijn niet te tellen en ondanks het feit dat we er allemaal veel mee bezig zijn, worden er maar weinig handvatten geboden hoe je hier in het bedrijfsleven en op het gebied van marketing het beste mee om kunt gaan. Met dit artikel hoop ik hier verandering in te brengen en een duidelijke checklist te geven voor socialmedia-marketing tijdens de coronacrisis. Want moet je als bedrijf juist wel of geen aandacht besteden aan corona in je socialmedia-uitingen? Je leest het hier.

    De coronacrisis en je socialmedia-strategie
    Zodra de overheid begin maart de eerste maatregelen met betrekking tot corona aankondigde, waren de meeste bedrijven met stomheid geslagen. We zagen het aankomen, maar een back-up-plan voor een situatie als deze was er niet. Op het gebied van social media uitte dit zich in het massaal pauzeren van campagnes. Mocht de omzet terugvallen door sluiting van winkels of beperkingen in werkzaamheden, dan vallen de kosten lager uit als we de socialmedia-campagnes pauzeren, werd vaak gedacht.

    Een begrijpelijke eerste reactie, maar nu de maatregelen zeker tot 20 mei en voor sommige branches tot 1 juni verlengd zijn, moet er naar een andere oplossing gezocht worden. Je wil immers zichtbaar blijven zodat de conversies niet stil komen te liggen.

    Wat is gepast op social in deze tijd?
    De meeste bedrijven willen of hebben hun campagnes weer hervat, maar wat is gepast in deze tijd? Kun je gewoon doorgaan met je normale marketingstrategie of moet je je content aanpassen en corona-gerelateerd nieuws delen?

    Op deze vraag kan ik je helaas geen eenvoudig antwoord geven, aangezien dit afhankelijk is van de aard van je bedrijf of organisatie. Veel bedrijven vragen aan hun volgers op social media wat zij gepast vinden. Vaak vinden de consumenten het namelijk geen probleem wanneer de marketinguitingen doorgaan zoals in een normale situatie en vinden ze het juist een fijne afleiding van het nieuws, vooral in de e-commerce branche blijkt dit in de polls die door bedrijven op Instagram gesteld worden, het geval te zijn.

    Betuig je steun met social media
    Je kunt social media in deze periode ook goed voor maatschappelijke doeleinden inzetten, bijvoorbeeld om je steun te betuigen. Veel bedrijven haken hier op in door brandingcampagnes op te zetten waarbij ze de zorg steunen, ze promoten dat ze een deel van de winst aan goede doelen doneren of doordat ze producten produceren of doneren aan bijvoorbeeld ziekenhuizen.

    Als je een bijdrage levert, kun je dit zeker delen op je socialmediakanalen. Het is echter wel van belang dat je er niet te veel mee te koop loopt. Het is een steunbetuiging en niet een manier om je eigen merk of bedrijf in een goed daglicht te zetten. Rumag heeft hier met hun samenwerking met het Rode Kruis een harde les in geleerd.
    ...
    Lees meer
    Imke de Korte
  • Tijdens deze corona crisis een eigen bedrijf beginnen: is dat wel slim?

    Coronacrisis of niet, genoeg Nederlanders beginnen nog steeds een eigen bedrijf, blijkt uit nieuwe cijfers van de Kamer van Koophandel. Startende zzp'ers zijn over het algemeen optimistisch over de toekomst, ook al is de timing niet helemaal perfect: ‘Als je goed bent in wat je doet, zijn er altijd kansen’.
    Sanne Wolters (AD) 15 april 2020

    Begin maart schreef finance controller Victor van Dorst (35) zich in bij de Kamer van Koophandel, een paar weken daarvoor had hij zijn vaste baan opgezegd. Zo kon hij fulltime aan de slag met zijn eigen bedrijf Van Dorst Finance Support. Niet lang daarna werden de coronamaatregelen aangekondigd.

    In zijn omgeving reageerden ze wat verbaasd en bezorgd over de timing: is het wel een goed idee om voor jezelf te beginnen in deze onzekere tijd? Van Dorst: ,,Als je weet dat je goed bent in wat je doet, zijn er altijd kansen. Maar het is nu wel een grotere uitdaging.’’ Hij was er niet aan begonnen als zijn vrouw niet achter zijn beslissing had gestaan. ,,Zonder support van thuis, had ik het nooit gedaan. Het heeft natuurlijk veel impact op het gezinsleven’’, zegt Van Dorst in het AD.

    Uit de nieuwste cijfers van KvK blijkt dat de effecten nog niet of nauwelijks zichtbaar zijn op het aantal startende zzp’ers. In de eerste drie maanden van dit jaar registreerde KvK ‘slechts’ 350 fulltime zzp’ers minder dan in het eerste kwartaal van 2019. Het aantal startende fulltime en parttime zzp’ers komt in totaal op 52.353. De Kamer van Koophandel verwacht dat de cijfers over het tweede kwartaal wel een daling gaan laten zien.

    Lees verder via:
    https://www.deondernemer.nl/corona/coronavirus/coronacrisis-eigen-bedrijf-beginnen~2084756 
    ...
    Lees meer
    Imke de Korte
  • Checklist: Contractmanagement & Coronavirus door Mr. Lieke

    Mr. Lieke, Udense ondernemer, schreef een blog over contractmanagement en het Coronavirus:

    Het coronavirus heeft wereldwijd een grote impact op iedereen. Zo ook op jouw bedrijf. De bestelde goederen worden bijvoorbeeld niet of niet op tijd geleverd of jouw goederen worden niet afgenomen, waardoor je schade lijdt. In deze tijd is een goed contractbeheer en -management essentieel. Wat kun je doen om jouw schade zoveel mogelijk te beperken?

    Doe een contractcheck

    Controleer contractuele en wettelijke bepalingen of je de kosten kunt verhalen op de andere partij. Bekijk hiervoor onder andere de bepalingen inzake overmacht, meldingsplichten, aansprakelijkheid en uitsluitingen (exoneraties). Bij de beoordeling moet je alle omstandigheden van het geval betrekken, zijn er bijvoorbeeld al overheidsmaatregelen genomen? Deze kunnen kostenverhaal namelijk beperken.

    Verder is het belangrijk om te controleren of je een overeenkomst wellicht kunt beëindigen of dat je de uitvoering van de overeenkomst kunt opschorten. Controleer hiervoor onder andere de bepalingen over duur, opzegging, opschorting, beëindiging en overmacht. Beoordeel of het coronavirus binnen de reikwijdte van (één van deze) bepalingen valt en wat de gevolgen zijn van het inroepen van de bepalingen.

    Check je verzekeringspolis

    Controleer je verzekeringspolis of je mogelijk gedekt bent in verband met schade die je lijdt als gevolg van het coronavirus. Indien je verzekerd bent, check voor welke schade je verzekerd bent. Uitspraken over de dekking in eerdere, soortgelijke gevallen (bijvoorbeeld bij de Mexicaanse griep) van verzekeringsmaatschappijen en rechters kun je gebruiken bij de beoordeling.

    ...
    Lees meer
    Imke de Korte
  • Van zzp’er naar team: zo laat je je eenmanszaak groeien

    Als zzp’er sta je er alleen voor. De meeste startende ondernemers hebben daarom meerdere petten op. Marketing, sales, administratie: er komt veel bij het ondernemen kijken. Misschien wil je op den duur samenwerken met anderen, een team bouwen. Zo kun jij focussen op waar jij het beste in bent en besteed je de andere taken uit. Op deze manier kan je bedrijf groeien. Lang leve een team!

    Hoe creëer je als zzp’er een team?
    Voor een zzp’er is het lastig om te bepalen wat het juiste moment is om een team te starten. Hier komen veel vragen bij kijken:
    • Is er al genoeg geld om anderen in te huren?
    • Welke werkzaamheden kun je het beste uitbesteden en hoe vind je hier de juiste mensen voor?
    • Voor elk klusje is iemand te vinden, maar hoe regel je dit juridisch?
    • Met welke constructie loop je de minste risico’s?
    • En wat wordt jouw rol als leidinggevende?

    We hebben onderstaand stappenplan gemaakt om je op weg te helpen.

    1. Het juiste moment
    Veel ondernemers denken dat ze al enorm veel geld moeten verdienen voordat uitbreiding mogelijk is. Dat is niet nodig. Zodra je een kleine, vaste cashflow hebt, kun je een team starten. Door werk uit te besteden, speel je jezelf weer vrij voor nieuwe dingen. Voor groei! Bovendien zijn jouw uren waarschijnlijk meer waard dan de uren van het eerste teamlid.
    Voorbeeld: als je social media gaat uitbesteden voor 40 euro per uur, en je kunt hierdoor zelf weer een volle dag werken aan jouw core business, zul je deze investering snel terugverdienen.

    2. Ken jezelf
    Een sterk team begint bij jou. Hoe beter je jezelf kent, hoe beter je weet wie je nodig hebt in je bedrijf. Het is daarom handig om eerst bewust stil te staan bij wat jouw talenten zijn en waar je energie van krijgt. En welke dingen doe jij juist niet graag? Dat zijn de werkzaamheden die jij gaat uitbesteden.
    Naast deze inhoudelijke check is het ook belangrijk om stil te staan bij je drijfveren. Waarom ben jij begonnen met ondernemen? Wat zijn jouw kernwaarden? Hoe werk jij graag? Jouw teamleden moeten namelijk niet alleen goed zijn in hun werk, maar ook bij je bedrijf en bij jou als persoon passen. Dit betekent niet dat je kopieën van jezelf moet zoeken. Een sterk team bestaat juist uit verschillende mensen die elkaar aanvullen. Maar je moet wel allemaal door een deur kunnen en goed met elkaar kunnen samenwerken.

    3. Wie heb je nodig?
    Je weet nu globaal welke werkzaamheden je wil uitbesteden en wat voor type medewerkers je zoekt. Maak op basis hiervan een functieprofiel. Om hoeveel uur of dagen werk gaat het? Betreft het een tijdelijk project of een vast dienstverband? Welke vaardigheden en ervaring zijn nodig om de werkzaamheden uit te voeren? Wees zo specifiek mogelijk. Hoe duidelijker je dit plaatje voor je hebt, hoe makkelijker het is om een vacature te maken die precies de persoon aanspreekt die je zoekt.

    Lees verder:
    https://www.frankwatching.com/archive/2019/10/11/zzper-team-eenmanszaak-groeien/

    ...
    Lees meer
    Imke de Korte